Een kleinschalige vernieuwende school

Elk mens wordt geboren als een intrinsiek gemotiveerd wezen dat wil leren en ontwikkelen om verder te komen in het leven. Leren van de omgeving en van elkaar is wat we van nature altijd hebben gedaan. Als een kind geboren wordt, heeft het dus geen enkele extrinsieke motivatie nodig om te groeien en ontplooien. Vanuit nieuwsgierigheid en de aangeboren kracht om te leren, leert een kind steeds nieuwe dingen.

Ken je dat gevoel als je handelt vanuit dat innerlijk ‘weten’? Dan ben je niet bezig met de dingen in je hoofd, vergeet je de tijd, ben je nieuwsgierig, creatief en verzet je bergen! Of het nu iets doen, iets maken of iets leren is…. het gebeurt dan gewoon.

Toen ik ontdekte dat er een vorm van onderwijs bestaat die juist uitgaat van deze natuurlijke kracht, was ik meteen enthousiast. (Nieuwsgierig naar hoe mijn kijk op onderwijs veranderde, kijk dan hier.)

Samen met andere enthousiastelingen heb ik in 2015 een Democratische School voor Voortgezet Onderwijs opgericht, gevestigd in Driel (in de Betuwe, bij Arnhem). Daar werk ik nog steeds met veel plezier onder andere als coach van een aantal leerlingen.

Op deze kleinschalige school kiezen leerlingen in de leeftijd van 12 tot 21 jaar zelf wat ze willen doen en leren. Bovendien nemen ze op gelijkwaardige manier samen met alle volwassenen in de school besluiten over de leer- en leefomgeving.

 

Leuk om te weten misschien: de rechtsvorm van onze school is een coöperatie, we hebben een zelfsturend team dat holacratisch werkt en samen met de leerlingen nemen we op sociocratische wijze beslissingen.

Ben je nieuwsgierig of wil je een kijkje komen nemen? Klik hier voor meer informatie.

Mentoring bij onderwijsvernieuwing

De kranten staan er vol mee en iedereen lijkt een mening te hebben over het onderwijs. Ook ik heb een mening ;-). Wat mij betreft mogen we onszelf in het onderwijs aan onze kinderen wat meer vragen stellen. Waartoe? Waarom doen we dit op deze manier? En vooral: waar zijn we zo bang voor als we dit anders zouden doen?

Onderwijsvernieuwing kent vele vormen en er zijn heel veel initiatieven in Nederland. Er worden nieuwe afdelingen binnen bestaand onderwijs gestart en er worden nieuwe scholen opgericht. Uit eigen ervaring kan ik inmiddels zeggen dat het een uitdaging is om je eigen overtuigingen en paradigma’s te herkennen als je werkzaam bent in het onderwijs en te maken krijgt met -of initiatiefnemer bent van- een verandering van het onderwijs.

Voor schoolleiders, mentoren, docenten, jaarlaagcoördinatoren en andere onderwijstijgers

Als het onderwijs meer door de leerlingen zelf vormgegeven wordt (leerlinggestuurd), verandert misschien ook jouw rol binnen het onderwijs. Wellicht vraag je je af wat jij als docent/mentor/schoolleider dan nog waard bent. Komen de leerlingen nog wel naar jou toe als ze zelf mogen kiezen en bijvoorbeeld ook gebruik kunnen maken van een online leeromgeving? Bij de vragen en onzekerheden die mogelijk opkomen, kan ik zowel in mijn rol als coach en als ervaringsdeskundige in het opzetten van een vernieuwende school wellicht sparringpartner zijn. Samen onderzoeken we dan waar jij tegen aan loopt. Met mij een gesprek of traject aan gaan betekent dat je bereid bent om een zelfonderzoek te doen. Ik kan het je van harte aanbevelen.

Gelijkwaardig overleg met leerlingen

Een vergadering met leerlingen vind ik een van de mooiste dingen om op school te doen. In een gelijkwaardig overleg is een onderzoekende houding naar je eigen rol hierin onontbeerlijk. De simpele sociocratische principes die inmiddels ook door vele bedrijven gebruikt worden zijn hiervoor zeer geschikt, maar hulp bij implementatie is een aanbeveling.

Neem hier contact met me op om de mogelijkheden door te nemen!